Specialcenteret på Kongehøjskolen tilbyder pladser til elever i folkeskolen, som er visiteret af Aabenraa Kommunes visitationsudvalg.
Vi sammensætter vores specialklasser ud fra alder, klassetrin, elevernes faglige niveau og sociale dynamikker.
Kongehøjskolens specialcenter henvender sig til elever med særlige behov. Det inkluderer børn med generelle indlæringsvanskeligheder, tidligt skadede, ADHD, autisme spektrum forstyrrelser samt socio-emotionelle og trivselsmæssige udfordringer.
Selvom flere elever har et fagligt niveau, der ikke er alderssvarende, modtager vi også normaltbegavede børn med specifikke behov.
I hver specialklasse er der tilknyttet en lærer og en pædagog, som i tæt samarbejde planlægger, tilrettelægger og udfører undervisningen, så den passer til den enkelte elev.
Undervisningen tager udgangspunkt i folkeskolens rammer, hvilket betyder, at eleverne har individuelle læringsmål og gennemfører tests. Dette sker altid samtidig med, at vi har fokus på elevernes trivsel og udvikling.
Klasselokalerne er indrettet efter elevernes behov med fokus på et trygt og roligt læringsmiljø. Vi benytter IT som et dagligt arbejdsredskab.
I specialcenteret arbejder vi ud fra det samme elevsyn som resten af Kongehøjskolen. Det tager udgangspunkt i, at alle elever gør deres bedste, og det er de voksnes ansvar at understøtte eleverne i deres faglige og sociale udvikling.
Vi har et tæt samarbejde med forældre, PPR og resten af skolen, og vi arbejder på hel eller delvis udslusning til almenklasserne for de elever, hvor det giver mening.
Foruden den daglige kommunikation afholdes forældremøder en gang årligt, og skole/hjem-samtaler afholdes to gange årligt. Netværksmøder og revisiteringer afholdes efter behov.
I frikvartererne laver hver elev aftaler med de voksne om aktiviteter, som kan være på tværs af klasser, ude eller inde.
Efter skoletid tilbydes der SFO for specialeleverne i 0-6 klasse, kaldet Grøn SFO, som ligeledes er struktureret og tilbyder tydelige rammer. SFO’en tilmeldes via pladsanvisningen.